سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در این پست و پستهای مشابه که ان شاالله در آینده بروز رسانی می شوند قصد داریم تا نقدی بر تفکر وهابیت داشته باشیم امیدوارم در این سلسله مباحث با ما همراه شوید.

درآمدی بر وهابیت

فرقه وهابیت چنان که از نامش پیداست ، منسوب به محمد عبدالوهاب ، پسر سلیمان اهل نجد می باشد که سال 1111(هجری) بدنیا آمد و در سال 1206(هجری)از دنیا رفت.

این شخص مقداری از علوم دینی فراگرفته بود و نسبت به مطالعه اخبار مدعیان نبوت از قبیل مسیله کذاب و سجاج و اسود عنسی و طلیحه اسدی علاقه فراوانی داشت ، از این رو در همان ایام تحصیل گمراهی و انحراف شدیدی از او پیدا شد، تا آنجا که پدر و دیگر اساتیدش را بر آن داشت که مردم را از وی بر حذر دارند و در باره او گفتند: این شخص بزودی گمراه می شود و خدا کسانی را که از زحمتش دور و به شقاوت مبتلا ساخته باشد به وسیله وی گمراه می سازد.

در سال 1143 نامبرده فراخوانی به مرام جدیدش را آغاز کرد تا اولین جرقه های این فرقه ضاله زده شود اما پدر و اساتیدش در برابر وی برخواستند و نتوانست گفته هایش را رونق دهد تا آنکه در سال 1153 پدرش از دنیا رفت و او بار دیگر دعوتش را میان عوام الناس و ساده لوحان دوباره آشکار ساخت. اما شهروندانش بر او شورش کردن و خواستند او را بکشند پس او به شهر (عیینه) و سپس به  (درعیه) گریخت و در این میان طرفدارانی هم پیدا کرد.

این شخص با این که حقیقتا از کسانی نبود که حتی رابطه ای با اجتهاد داشته باشد، اما همانند یک مجتهد مطلق در تمام امور دخالت می کرد و اعتنا به قول هیچکس از پیشوایان اجتهاد از گذشته و حال نداشت. این ویژگی را برادرش شیخ سلیمان عبدالوهاب که از مردم دیگر او را بهتر می شناسد، برای او ذکر کرده و در رد ادعای برادر خود و اثبات دروغ بودن آن، کتابی تالیف کرده و از جمله عبارات جامع و مختصر این کتاب در تعریف وهابیت و بنیانگذارش این است:

««امروز مردم به کسی مبتلا شده اند که خود را به کتاب و سنت نسبت می دهد و از علوم آن دو استنباط می کند و از هر کس با او مخالفت کند باکی ندارد و مخالفان خود را کافر می داند، در حالی که یک نشان از نشانه های اجتهاد در او نیست بلکه سوگند به خدا حتی یک دهم از نشانه آن در او وجود ندارد، با این وضع، گفتارش در بسیاری از مردم نادان تاثیر گذاشته ((انالله وانا الیه راجعون)).....»»   

 

در پست بعدی که در این ضمینه بروز رسانی می شود به معرفی افکار وهابیت و نقد این فرقه ضاله پرداخته می شود.

 

                            وهابیون

 

 


+ نوشته شده در   جمعه 87/3/24;ساعت  3:2 عصر;  توسط  بی نام و نشان;  | نظرات()