سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همان طور که می دانید یکی از مباحث حساس و مورد بحث مسلمانان ازدواج موقت است. در مورد ازدواج موقت باید گفت هر کس بر اساس افکار و برداشت خود از دین و بر اساس منافع و غرایز شخصی خود در این مورد صحبت میکند و با نهایت تاسف باید گفت در بسیاری موارد افرادی که در ضمینه دین متخصص نیستند نیز پای از حدود خود فراتر نهاده و در این مورد نظرات شخصی خود را بیان می کنند!
باید گفت پیامبر و قرآن و ائمه اطهار بارها و بارها حدود شرعی را در این مورد مشخص کرده اند و راه را بر هرگونه اظهار نظر غیر مسئولانه ای بسته اند به دلیل حساس بودن موضوع دراین پست تلاش می کنم تا به بیان روایات و اسناد معتبر که در مورد ضرورت ازدواج موقت در کتب اهل تشیع وتسنن بیان شده بپردازم:

»» امام علی (ع): اگر عمر، ازدواج موقت را نهی نمی کرد، بی تردید بجز شقاوتمندان، کسی دامان به زنا نمی آلود. (بحارالنور-ج100-ص314-باب10=حدیث15)

»» عبدالله بن مسعود بیان می کند: در غزوه ای کنار رسول الله وهمسر خود را همراه نداشتیم. به پیامبر گفتیم: یا رسول الله خود را اخته کنیم؟
او ما را از این کار باز داشت و اجازه داد ازدواج موقت کنیم، سپس این آیه را تلاوت کرد: (چیزهای پاکیزه را که خدا برای شما حلال کرده، حرام نشمارید). (مائده-آیه 87 و صحیح بخاری-ج5-ص1953-باب8-حدیث4785)

»» احمد بن حنبل (پیشوای فرقه حنبلیها) با اسناد خود از عبدالله بن نعیم روایت کرده است که گفت:نزد عبدالله بن عمر بودم که شخصی در باره متعه از او سوال کرد، گفت: به خدا سوگند در روزگار رسول الله زناکار نبودیم و نیاز خود را با ازدواج موقت بر طرف می کردیم. (مسند احمد-ج2-ص95)

»» ابن حزم در (المحلی) و زرقانی در (شرح الموطا) ازدواج موقت را جایز و مباح می دانستند.

»» از خالد بن مهاجر درباره متعه سوال پرسیدن وخالد آنرا جایز دانست. ابن ابی عمره انصاری به خالد گفت: آهسته تر(چرا این گونه آسان فتوا می دهی؟) خالد گفت: به خدا سو گند، این کار را در روزگار پیشوای پرهیزکاران انجام داده ام. (صحیح مسلم- جلد3-صفحه 197)

این روایت و احادیث بخش کوچکی از روایاتی است که در تائید ازدواج موقت وجود دارد! حال این سوال پیش می آید که چرا با وجود این همه روایت و حدیث باز هم در جامعه اسلام ازدواج موقت رایج نیست؟!

باید توجه کرد که ما در جامعه ای زندگی می کنیم، در حال توسعه،‌ که در حال عبور از حالت سنتی به صنعتی شدن است و در این شرایط سن ازدواج بالا رفته و در صورتی که نیازهای غریزی و جنسی جوانان تا قبل از ازدواج دائم تامین نشود جوانان ما رو به فحشا و زنا و... آورده و در سالهای آینده ما باید شاهد تجربه تلخی که غرب در یک قرن گذشته بدست اورد در کشورمان باشیم و به لطف صوفیان و دراویش و خانقاه نشینان این امر سرعت یافته ودر واقع باید گفت که اگر شرایط همین گونه پیش رود در آینده نزدیک با بالاتر رفتن سن ازدواج جامعه ایران به ناکجا آباد خواهد رفت و جلو گیری از این امر وظیفه کارشناسان دین و آگاهان به مسائل جوانان است.

                

                                           ازدواج موقت
+ نوشته شده در   پنج شنبه 87/3/30;ساعت  12:50 عصر;  توسط  بی نام و نشان;  | نظرات()